سلام در مورد چرخه عمر محصول بنده در ابتدا محصولات شرکت خودم را می خواستم ارائه کنم ولی بدلیل طول عمر بلند و سابقه کم این دستگاهها بسیار مشکل و تقریبا امری در حال حاضر نشدنی می بود لذا مثالهای از وسایل الکترونیکی ارائه می دهم .


مثال(1):

تلویزیون‌های سه‌بعدی: شاید چند دهه از عمر فنّاوری سه‌بعدی نگذشته باشد، اما تنها پس از سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه از طرف رسانه‌ها بود که استفاده از این فناوری در خانه‌ها ممکن شد که مثالی است از محصولی که در دوره معرفی خود قرار دارد.

پخش‌کننده‌های دیسک بلو رِی: باوجود فناوری‌های پیشرفته که بهترین تجربه دیداری را فراهم می‌آورند، تجهیزات بلو رِی، در حال حاضر با افزایش قابل‌توجهی در میزان فروش خود روبرو شده‌اند که مثالی است از مرحله رشد یک محصول.

پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی: چندین سال پیش به بازار معرفی شدند، تولیدکننده‌های دی‌وی‌دی و تجهیزات موردنیاز برای پخش آن‌ها، سهم بازار بسیار خوب و قابل‌توجهی را برای خود ایجاد کرده‌اند. بااین‌وجود، آن‌ها همچنان باید با چالش‌هایی از طرف دیگر محصولات و فناوری‌ها دست‌وپنجه نرم کنند که از خصوصیات بارز دوره بلوغ برای یک محصول است.

ضبط کننده‌های ویدئو: درحالی‌که هنوز تهیه و خرید دستگاه‌های پخش نوار ویدئو در فروشگاه‌های الکترونیک و لوازم ویدئویی ممکن است، این محصولی است که قطعاً در دوره افول خود قرارگرفته است چراکه تغییر کردن ذائقه مصرف‌کننده از این فنّاوری به یک فنّاوری دیگر بسیار آسان و البته ارزان است.

 

مثال(2):

یک مثال دیگر در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی نیز نشان از ظهور و رشد فناوری‌های جدید می‌دهد، چیزی که می‌تواند به‌عنوان آغازی برای پایان آن اقلامی باشد که برای مدت زیادی مورد مصرف مردم بوده است:

پروژکتورهای هولوگرافیک: این نوع از پروژکتورها که اخیراً به بازار معرفی‌شده‌اند به مصرف‌کننده اجازه می‌دهند تا به‌راحتی هر سطح مسطحی را به یک صفحه لمسی تبدیل کنند. با صرف هزینه‌های بسیار زیاد درزمینهٔ تحقیق و توسعه و قیمت‌های بسیار بالا که تنها برای تازه‌واردان به بازار قابل‌قبول است، این محصولات مثالی دیگر از اولین مرحله از چرخ عمر به‌حساب می‌آیند.

تبلت: امروزه تعداد بسیار زیاد و در حال افزایشی از انواع تبلت ها برای انتخاب مصرف‌کنندگان در بازار وجود دارد. این محصولات که در حال عبور از مرحله رشد در چرخه عمر خود هستند، رقبای بسیار زیادی را به وارد شدن به بازاری فرامی‌خوانند که همه پس از توسعه و معرفی محصول آی پد توسط شرکت اپل شکل‌گرفته است.

لپ‌تاپ: کامپیوترهای لپ‌تاپ چندین و چند سال است که به بازار مصرف‌کننده معرفی‌شده‌اند، اما بخش‌های بسیار پیشرفته با ویژگی‌های متنوع که هر یک برای بخش‌هایی از بازار جذابیت دارد، به این محصول کمک می‌کند تا در طی عبور از مرحله بلوغ همچنان در صدر بازار قرار داشته باشند.

دستگاه‌های تایپ: دستگاه‌های تایپ یا حتی واژه‌پردازهای الکترونیکی امروزه دیگر کاربرد بسیار اندک و محدودی دارند. ازآنجایی‌که مصرف‌کنندگان امروزی تقاضای بسیار بیشتری از تجهیزات خریداری‌شده خوددارند، دستگاه‌های تایپ محصولاتی هستند که در حال عبور از آخرین مرحله دوره عمر خود قرار دارند.